V loňském roce touto dobou startovala kampaň před chebskými komunálními volbami. Jednotlivé strany a volební uskupení na Facebooku i vlastním webu své čtenáře aktivně zásobovaly nejen volebními sliby, ale některé i poměrně ostrou kritikou poměrů na radnici. Po volbě vedení města však informační aktivita většiny stran výrazně opadla.
Sestavili jsme proto žebříček politických stran zastoupených v městském zastupitelstvu podle toho, jak i v běžném „nevolebním“ období jsou schopny skrze veřejné sdělovací prostředky (zejména sociální sítě) prezentovat svou práci v zastupitelstvu a diskutovat s občany o tématech týkajících se města Chebu.
1. místo – hnutí ANO 2011
(Zastupitelé: Seifertová, Kadlec, Hrkal, Horčička, Písek)
Facebook: ANO, tohle je Cheb
První místo patří chebskému hnutí ANO, a to i přesto, že na zastupitelstvu patří k nejvíce mlčícím. Jde o jediný politický subjekt, který na své facebookové stránce po volbách vůbec „nepolevil“, pravidelně sdílí řadu příspěvků týkajících se Chebu a reaguje na komentáře občanů. V drtivé většině případů jde o pochvalné příspěvky týkající se zvelebování města, kulturních akcí či práce chebské místostarostky Daniely Seifertové. Na druhé straně však hnutí nemá problém reagovat ani na negativní komentáře a někdy i přímo vybízí občany ke sdělení vlastního názoru.
Chebské hnutí ANO zkrátka nepodceňuje péči o vlastní PR, která je na místní poměry srovnatelná snad jen s někdejším marketingem bývalého místostarosty Tomáše Lindy. Ani Linda však nikdy nebyl skrze sociální sítě veřejnosti tak přístupný, jako je nyní chebské ANO.
V neposlední řadě pak chebské ANO sází na prezentaci sympatických témat, které však nijak nevypovídají o reálné radniční agendě, za níž nese ANO odpovědnost. Těmito mediálně viditelnými tématy bylo například zavedení on-line kamery sledující chebské čápy nebo aktuálně pořádání AVON pochodu proti rakovině prsu. Právě hojně navštívený AVON pochod, který se konal za velké mediální podpory radnice a pod záštitou radního Kadlece a místostarostky Seifertové, svědčí o dokonalém zvládnutí marketingové strategie.
2. místo – Strana svobodných občanů
(Zastupitelé: Jakl, Pimek)
Facebook: Svobodní Cheb
Pomyslná stříbrná pozice patří opozičním Svobodným. I Svobodní jsou na své stránce pravidelně aktivní. Výrazně však převažují témata celostátní, nebo dokonce spíše celoevropská a globální. Jen když se v rámci chebské politiky mediálně řeší něco zásadnějšího, pak téma sdílejí a mnohdy se v diskusi objeví i relevantní názory zastupitelů Václava Jakla nebo Stanislava Pimka. S přihlédnutím k tomu, že jde o nejmenší stranu v zastupitelstvu, lze proto Svobodné hodnotit ještě jako poměrně aktivní politický subjekt.
3. místo – Volba pro město – Alternativa
(Zastupitelé: Plevný, Horník, Černý, Jalovec, Žídek, Gangur)
Facebook: VPM – Alternativa
Přestože řadíme vítěze loňských voleb na třetí příčku, jde celkově o zklamání. Před volbami byla kandidátka VPM nebývale aktivní, její zástupci skrze Facebook diskutovali s občany, nastolovali témata, investovali i do grafické podoby svých předvolebních materiálů. Po skončení povolebních vyjednávání se však jakákoli veřejná informační aktivita nejsilnější opoziční strany v zastupitelstvu zcela zastavila.
Jedinou výjimkou z této kandidátky je zastupitel Antonín Jalovec, díky němuž jsme VPM nezařadili mezi zbytek „mrtvých“ stran. Právě Jalovec je z hlediska veřejné komunikace s občany příkladným zastupitelem, který se nezdráhá vyjádřit ani k nepopulárním tématům. Jde o jediného politika, který byl ochoten ve veřejné diskusi na facebooku města Chebu čelit naštvané mase občanů kvůli situaci s nepřizpůsobivými občany v Hálkově ulici. Nastala paradoxní situace, kdy opozičník Jalovec hájil vedení města, a to navíc v tak ožehavém tématu.
4. místo – Česká strana sociálně demokratická
(Zastupitelé: Navrátil, Hartmann, Vanoušek, Horná, Kroupa)
Facebook: ČSSD Cheb
ČSSD Cheb má na svých facebookových stránkách formálně splněno – sdílí příspěvky snad každý den. Většina z nich však s městskými tématy vůbec nesouvisí, reakce občanů jsou navíc minimální. Z jednotlivých zastupitelů je na Facebooku veřejně aktivní jen starosta Petr Navrátil, který si zpravidla vybírá nekonfliktní témata. V diskusích o situaci v Hálkově ulici nebo o vadách čerstvě dokončeného díla na Zlatém vrchu, do kterých se na oficiálních radničních facebookových stránkách zapojily stovky občanů, starostovo jméno chybí. I přesto lze ale starostovu „vybíravou“ komunikaci v porovnání s mlčením minulého vedení města stále vnímat jako posun k lepšímu.
Možná by se chebští sociální demokraté mohli poradit u stranického kolegy, náměstka hejtmana Jakuba Pánika, kterého lze bez nadsázky považovat za průkopníka komunikace s občany na sociálních sítích.
5. místo – Koalice pro Cheb
(Zastupitelé: Cabadaj, Tyrpekl, Šverdík)
Facebook: Koalice pro Cheb
Nejslabší stranou mezi opozičníky je Koalice pro Cheb. Uskupení se dvěma lékaři a ředitelem DDM Sova v zastupitelstvu je v prezentaci své práce a veřejné komunikaci s občany zásadně laxní. Facebookové stránky se po volbách proměnily spíše na stránky chebských ochránců přírody, jejichž témata zajímají jen marginální skupinu obyvatel a nereflektují projednávané věci v zastupitelstvu a v městské radě. Výjimkou bylo snad jen sdílení článku o „osvětlených stromech“ na plánované Krajinné výstavě č. III.
6. místo – Komunistická strana Čech a Moravy
(Zastupitelé: Hojda, Jakubík, Kobrová, Honců, Votruba)
Web: OV KSČM Cheb
Chebská KSČM zřejmě zatím Facebook neobjevila (ač někteří, např. místostarosta Hojda, své účty již založené mají). Okresní výbor KSČM Cheb dlouhodobě používá vlastní webové stránky. Na nich se návštěvník dozví o chystaných komunistických konferencích nebo o výročí ke dni kosmonautiky. Informace o práci chebských komunistických zastupitelů a radních však bude hledat marně.
7. místo – Občanská demokratická strana
(Zastupitelé: Linda, Pospíšil, Svoboda, Kočvara)
Facebook: Fandím ODS Cheb
Stále velmi vlivná strana, bez jejíchž hlasů se radniční koalice neobejde, kontrastuje se svým nasazením před volbami, a naopak neaktivitou po volbách, podobně jako VPM (jen jí nezachraňuje žádný „Jalovec“). Před volbami maximalistické PR, propracované webové stránky i komunikace na Facebooku, po volbách se po chebské ODS „slehla zem“.