Pokud se podaří získat evropskou dotaci, budou v Chebu již v roce 2020 otevřeny dvě linky podzemní dráhy. Ve čtvrtek totiž městští zastupitelé schválili záměr výstavby chebského metra, které má být financováno ze zdrojů nového Regionálního operačního programu METRO VENKOVU. Jednání zastupitelstva se neobešlo bez rozepří mezi opozicí a koalicí.
Realizace linek A a B by měla započít již v příštím roce a trvat by měla do poloviny roku 2020. „Slavnostní zahájení provozu chebského metra má být zařazeno do programu mezinárodního festivalu FIJO 2020,“ uvedl místostarosta a hlavní předkladatel návrhu Pavel Hojda (KSČM). „Samotná stavba bude vyžadovat trpělivost a toleranci ze strany obyvatel, zejména v historické části města,“ dodal.
Metro má mít jednu přestupní stanici Muzeum. „Východ z této stanice však ve skutečnosti nebude nikde ve Valdštejnově obrazárně, ale na Kasárním náměstí a před Špalíčkem, bude tedy sloužit široké veřejnosti,“ vysvětlovala místostarostka Daniela Seifertová (ANO 2011), když čelila kritice, že metro je šité na míru chebským poslancům za hnutí ANO. Ti totiž mají přímo v chebském muzeu svou poslaneckou kancelář.
Linky metra propojí dvě největší chebská sídliště, vzdálenější městskou část Háje i bouřlivě se rozvíjející průmyslovou zónu. Tam také bude depo všech souprav. Ústupkem koalice však byla původně plánovaná zastávka Stein, která měla být u oblíbeného výletního místa.
Spor zastupitelů o stanici Stein
Opoziční zastupitel Miroslav Plevný (VPM) hned na úvod rozpravy zkritizoval megalomanský projekt plánované stanice Stein, která měla být konečnou stanicí linky B. „Jsme konstruktivní opozice a chápeme potřebu podzemní hromadné dopravy v Chebu. Některé části nám ale přijdou přemrštěné. Mezi ně patří i konečná stanice metra Stein. To chcete stavět metro pro jednu restauraci a pár koní?“ neskrýval své rozhořčení Plevný.
Starosta Petr Navrátil (ČSSD) mu oponoval argumentem, že stanice má nalákat lázeňské hosty z nedalekých lázní. „Já si dovedu představit, že lázeňský host, který si udělá výlet na Komorní hůrku, pak si dá na Steinu dobrou kávu a už ho budou bolet nohy na to, aby došel do Chebu, velmi rád využije moderní linku chebského metra. A ten host bude nadšen, až uvidí, co ještě nikde na světě neviděl. Nástup do metra v tomto malebném venkovském prostředí proto považuji za originální nápad,“ hájil projekt starosta.
Ke kritice se však přidaly i zbylé opoziční strany a část zastupitelů hnutí ANO, kteří naopak považovali za důležitější vést linku A na Svatý Kříž. Zastupitel Plevný si nakonec vyžádal pauzu pro poradu zastupitelských klubů. Po ní došlo ke kompromisní dohodě, že stanice Stein prozatím nebude zařazena do první etapy výstavby.